روانشناسی ورزش
 
درباره وبلاگ


به وبلاگ خود خوش آمدید.
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها
  • ردیاب جی پی اس ماشین
  • ارم زوتی z300
  • جلو پنجره زوتی

  • تبادل لینک هوشمند
    برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان همه چیز و آدرس bo2hamechi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 1
بازدید ماه : 7
بازدید کل : 9508
تعداد مطالب : 15
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1



همه چیزاگه بخواهی اینجا هست...




ورزشکار از لحاظ جسمی و فیزیکی تحت تمرینات مستمر به آمادگی مطلوب می رسد امروزه ثابت گردیده که شخص از لحاظ روانی نیز باید به آمادگی نهايي برسد. می توان آمادگی روانی یک ورزشکار را به ماشین شیک و پر قدرتی تشبیه کرد که بدون راننده مسافتی را طی کند یک ورزشکار می بایست با رسیدن به شناخت به مراحل آمادگی روانی مثل کنترل استرس و اضطراب حفظ و ایجاد اعتماد به نفس بالابردن انگیزه اسناد درونی و بیرونی هدف ورزش کنترل هیجان تصورات ذهن و آمادگی آن تمرکز و توجه و بکارگیری مهارت های فنی را آموزش ببیند.

روان شناسی ورزشی شاخه ای از روان شناسی و علوم ورزش است که در ارتباط تنگاتنگ با سایر علوم مرتبط در جهت دستیابی به سلامت روان و حفظ آن و نیز ارتقاء سطح عملکرد ورزشکاران در تمرینات و رقابتهای حرفه ای می باشد . روان شناسی ورزشی خصوصا در سطوح قهرمانی و رقابتهای بین المللی از اهمیت انکار ناپذیری در کمک به تنظیم و جهت گیری انرژی ورزشکار برخوردار بوده و بسیاری از ورزشکاران تمامی انرژی جسمانی و روانی را به منظور ارائه عملکرد در رقابتها بکار می گیرد در مبحث ذیل توضیح مختصری در چند سرفصل در حیطه روان شناسی ورزش می پردازیم .

 سرشت و شخصیت

 منظور از شخصیت الگوهای رفتاری و شیوهای تفکر معینی است که نحوه سازگاری فردرا با محیط تعبیر می کنند . شخصیت شامل یک جنبه اجتماعی و یک جنبه خصوصی می باشد.

حالتهای شخص در زندگی روزمره نشان از سرشت او می باشد مثل شاد و خوش بودن فعال و پر از انرژی آرام یا مستعد هیجان و خشم تفاوتهای پایدار در کیفیت و شدت واکنش هیجانی، سطح فعالیت ، توجه و خود گردانی هیجانی،  به نظر پژوهش گران صفات روانی که سرشت را به وجود می آورند شالوده شخصیت بزرگسالان را پایه گذاری می کنند.

توجه به شخصیت افراد جهت برنامه ریزی و کمک در موقعیتهای ورزشي و استفاده از تکنیکهای روانی به نظر می رسد که جهت بهبود رفتار مفید باشد.

.اعتماد به نفس

.اعتماد به نفس عبارت از اعتماد به توانایی ها ی خود در انجام موفقیت آمیز کار مورد نظر بدیهی است که اگر این اعتماد غير واقعی و بیشتر از توانای های شخص باشد . اعتماد به نفس کاذب است وبه زیان عملکرد تمام می شود.

اعتماد به نفس از عناصر اصلی موفقیت ورزشی و عاملی است که ورزشکاران برجسته را از سایرین متمایز می سازد.

اعتماد به نفس به سبب حفظ آرامش در شرایط فشار، تمرکز بیشتر و موثرتر، انتخاب هدف های دشوار، مقاومت و تلاش بیشتر لازم است.

اعتماد به نفس ویژگی ثابت و تغییر ناپذیری نيست و می توان آن را افزایش داد. به پایان رساندن کار و دستیابی به موفقیت اعتماد به نفس را افزایش میدهد بنابراین بهتر است هدفها را طوری انتخاب کنیم که با تلاش بتوانم به آن دست یابیم مثل بردن بازی های قبلی که احتمال برد بازی های بعدی را زیاد می کند.

عوامل افزایش اعتماد

استفاده از تصویر سازی ذهن.

خود گفتاری .

تمرکز و توجه یکی از اصولی است که باعث تمرکز انرژی و هدایت موثر آن در موقعیت و شرایط مناسب می شود نمی توان هشیاری فعال و پذیرا را در عامل موفقیت نادیده گرفت . مسلما در تمرکز،توجه به هدف گزینی است که باعث سهل تر و آسان تر شدن موفقیت مي شود هدف گزینی حرکت منطقی و پله ای برای دستیابی به هدف ها ی واقعی است مثل کسی که رسیدن به رکورد معینی را در یک رشته دارد.

 استرس

 بر انگیختگی هیجان ملایم آدمی در جریان اجرای کارهایی است که فرد برعهده دارد و با هشیار نگهداشتن فرد به او یاری می دهد.

 به نظر می رسد برای آنکه دستگاه عصبی درست کار کند بایستی میزان معینی تحریک به آن وارد شود و فشارروانی شدید یا طولانی دارای اثرهای آسیب زای فیزیولوژی و روان شناختی است . در میادین ورزشی ورزشکاران بیشتر با فشار زیاد روان روبرو هستند که لازم است برای کاهش آن ، تکنیک های روانی  مثل تنش زدایی ، آرامش بخش – یوگا .... آرامش دهی ( آرام دهی ) با استفاده از تصویر سازی – آرامش دهی خود گردان – تمرینات آرامش تدریجی یا پیش رونده آرامسازی بر اساس بازخورد زیستی ، فشار ناشی از رقابت های سخت و سنگین را کاهش داده یا کنترل نمایند.

 اضطراب

حالت هیجانی منفي که به صورت احساسات تند – ناراحتی و تشویق با فعالیت یا برانگیختگی جسمانی همراه می باشد با اینکه اختلال نیز مثل استرس .. برای برانگیختگی ورزشکار مفید است ولی اضطراب دائمی مانع عملکرد مناسب و ایده آل ورزشکار می شود . اضطراب بر خلاف تظاهرات فیزیولوژیکی  مثل ضربان قلب بالا، تعریق – فشار خون بالا در نتیجه قهرو خشم را بدنبال دارد. عوارض آن باعث پایین آمدن اعتماد به نفس شده و اضطراب شناختی را به دنبال خواهد داشت . بسیاری از صاحب نظران علل عدم موفقیتها را به اضطراب شناختی ربط می دهند . اضطراب با توجه به شرایط اهمیت مسابقات و انتظارات متفاوت است  می توان تا حدودی از طریق شناسایی موقعیت و شناخت دهی به ورزشکار آن را تا حدودی کمتر نمود .

انگیزش و هیجان

 انگیزش و هیجان = چرا یک ورزشکار ماهها تمرینات دردناک و پر مشقت را در راه رسیدن به آمادگی و شرکت در مسابقات مهم مثل المپیک تحمل می کند؟ چرا یکی برای خدمت به بشریت به دور افتاده ترین جنگل و بیابانهای افریقا می رود چرا یک دانشمند ساعتها در آزمایشگاه ها بدون آب و غذا به مطالعه و تحقیق می پردازد. انسانها برای زنده ماندن نیاز به بر طرف نمودن یک سری نیازهای اساسی دارند که نیازهای زیستی هستند مثل نیاز به غذا و امثال آن  ولی در طول رشد انسان نیاز به انگیزهای روانی برای کنش متقابل با افراد در جهت کسب موقعیتهای  اجتماعی را دارد . مازلو بنیان گذار مکتب روان شناختی انسان گرا سلسله مراتبی از نیازهای را ارائه  نموده است که مشخص نموده انسان به انگیزه های پیچیده تری هم نیاز دارد.

با شناخت دادن و ایجاد انگیزش در یک ورزشکار می توان انرژی مضاعفی را برای کارایی بهتر در آن فراهم نمود

هیجانها می توانند همانند انگیزه ها، رفتار را فعال ساخته و هدایت کنند.

 روانشناسي در كوهنوردي

كاربرد روانشناسي در كوهنوردي: نكاتي كه در بخش هاي مختلف آورده شد را مي توان در همه ورزشكاران به كار برد دركوهنوردي( كوهپيمايي ) با توجه اينكه رقابت و مسابقه وجود ندارد در نتيجه تا حدودي استرس نيز مشاهده نمي شود ولي اضطراب عيني در برابر خطر بيروني مثل ترس از ارتفاع و عدم موفقيت در صعود به قله ، ترس از شرايط جوي و گرفتار شدن به آن و ترس از انواع خطرات كوهستان يك كوهنورد را تهديد مي كند درصورت نياز مي توان روي اعتماد به نفس كوهنوردان و شناخت از توانايي ها و تدابير ايمني در مسير صعود و در نتيجه كمك به اعتماد به نفس آنان براي اجراي برنامه اي موفق كار كرد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







جمعه 29 دی 1391برچسب:, :: 9:56 ::  نويسنده : amir